Blogs Kwintessens

Laatste update: 8 juli 2022

Waar het allemaal mee begon

Dankzij de Corona-crisis blijven we dichter bij huis. Helaas is in Spanje sinds maart de noodtoestand uitgeroepen en mogen we het land niet binnen. We kunnen dus niet naar de Paradise Regained die nu in Alicante ligt.

Het voordeel is dat we iets meer tijd kunnen vrijmaken voor de Kwintessens. Er was deze winter onderhoud nodig aan het onderwaterschip en de verbinding tussen dek en romp. En het kajuitdak had een kit- en schilderbeurt nodig.

We genieten ervan om in 15 minuten van huis op de boot te zijn. Met een minimum aan gedoe. Een klein tasje mee en wat eten, huiken eraf, duitse landvast naar binnen en los zijn we. Heerlijk!

We maken geen spannende tochten, maar dat geeft niet. Het is gewoon fijn om aan boord te zijn en wat te kunnen zeilen.

Kwintessens

De Kwintessens
en de liefde

Search

Verder lezen? Dit zijn de onderwerpen:

Hoe het begon

1992 - 2000

Deze pagina gaat over het schip waarop ons leven op koers kwam. Dat klinkt misschien overdreven, maar het is echt waar. Aan boord van de Kwintessens is het allemaal begonnen. Onze liefde, ons leven, ons huwelijk en onze kinderen.

In 1976 kochten Elly en Nico, de ouders van Egon, de Kwintessens II. Daarvoor hadden ze drie jaar rondgevaren met de Kwintessens I, een Domp die al gauw niet geschikt bleek om de Noordzee mee op te gaan. De Kwintessens II was net een slag groter en is zeewaardig.

Het gevoel van geluk in het gezin Tibboel met deze prachtige Trintel was enorm. Met de elegante klassieke lijn, een Van der Stad ontwerp, het mahoniehout en de zwarte stalen romp was het schip hun lust en hun leven. De Tibboels waren met z’n vijven: Egon, zijn broer Herco en zus Yvette. Vader Nico en moeder Elly. En er kwamen ook nog twee teckels mee aan boord. Het paste allemaal.

De naam Kwintessens is een mooie weerklank van de filosofische kant van Nico en de liefde voor zijn gezin. Zeilen met zijn 5 (kwint)-koppige gezin was de essentie (essence), de kern van de zaak. Toepasselijker kan haast niet.

Welnu, in de lente van 1992 leerden Egon en ik elkaar kennen. We deelden de diepe passie voor zeilen en huurden af en toe een BM in Friesland. Zo ontmoette ik Elly en Nico dan ook voor het eerst: aan boord van de Kwintessens. Ze lagen aan een landje bij het Zandmeer en wij waren met een huur-BM in de buurt.

Elly en Nico vonden het leuk dat Egon en ik samen wilden zeilen. Ze gaven ons de boot graag mee. Dus al snel zeilden wij samen door Friesland, zwierven over het wad, tuften door Groningen, Duitsland en kwamen uit in Denemarken.

In de jaren daarna wisselden we elkaar af in Denemarken. Wij brachten de boot heen en zij brachten de boot terug. Of andersom. En toen Nico met pensioen was, ontstond de luxe om vier weken in Denemarken en Zweden te zeilen. Elly en Nico voeren heen en terug. Hierdoor hadden we tijd om in de Oostzee rond te varen.

We waren in die jaren altijd de jongsten in de haven. Zelden ontmoetten we leeftijdgenoten. We waren dus op elkaar aangewezen. Maar dat heeft ons nooit gestoord. We hadden lol met elkaar en genoten van begin tot eind. Weer of geen weer, gedoe met de motor of niet.

In 1999 tijdens een zonnig tochtje zonder wind van Rügen naar Mønsklint hees Egon ongezien een serie seinvlaggen in de mast. Voordat ik ze ontcijferd had ging hij op zijn knieën. Wat er stond: ELINEWILJEMETMETROUWEN

Mijn antwoord begrijp je wel. Twee jaar later zeilden we een rondje Sjaelland in verwachting van ons eerste matroosje. Dat het jaar daarna met ons mee mocht. Twee zomers met kleine kinderen op de Kwintessens waren een groot plezier.

In de herfst van 2004 kwam de Paradise Regained op ons pad.

Kwintessens en Paradise Regained

Zeilen met een baby

Zeilen met kleine kinderen

2002

Natuurlijk gingen we zeilen met Annick. Ze was acht maanden dus het leek ons wel verstandig om ons aan haar te passen, maar een zomer zonder zeilen leek ons helemaal geen goed plan. In overleg met Elly en Nico planden we een rondje Friesland en Wad in plaats van Denemarken. Met Annick aan de giek scharrelden we een beetje rond. Ze kon nog niet lopen dus maakte het nog makkelijk.

Zeilen met kleine kinderen. Annick aan de giek

Creatief

Met al die spullen aan boord moet je creatief zijn. De commode was de omhoog geklapte bankleuning, een net moest voorkomen dat ze uit haar kooi kon vallen. De maxicosi kon mooi aan de giek hangen en bij koeler weer of regen paste het ding klemvast tussen de slingerplank en de bankleuning binnen.

Waar een wil is, is een weg. En ook een kuipborrel past er makkelijk bij!

Zeilen met een dreumes

2003

De enige stomme beslissing die we ooit gemaakt hebben was om niet te gaan zeilen met een kind van 2. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Maar in verwachting van matroos nummer 2 en vrezend voor de nieuwsgierigheid van een tweejarige klimgeit dachten we stom genoeg dat het beter was om aan land te blijven.

Dit gaf Elly en Nico de gelegenheid om langere tijd te gaan varen en een rondje Stockholm te doen. Dat was de goede kant van het verhaal.

Maar tegen de tijd dat het lente werd begonnen we gek te worden van het idee om het hele seizoen zonder boot te zijn. Dus besloten we om een boot te huren. In Workum konden we een Bavaria huren. Dat was niet een boot waar we warm voor liepen, maar het was goed om dit eens te ervaren.

Zeilen met een peuter en een baby

2004

Gelukkig was de Kwintessens dit jaar weer beschikbaar voor ons. We konden de boot van Elly en Nico overnemen in Ebeltoft, Dk. De eerste avond van deze vakantie met Annick 3,5 en Rein 6 maanden zal ik nooit vergeten. Na een autorit van 10 uur gingen we aan boord met onze twee kleintjes en zoveel babyspullen als je in een grote auto kan proppen.

We waren blij om aan boord te zijn en verheugden ons op een gezellige avond met Elly en Nico. Maar het duurde die eerste avond eindeloos lang voordat beide kinderen stopten met huilen. Toen vroeg ik me wel heel even af waarom we dit nou zo graag wilden. Ik nam me stellig voor dat we volgend jaar naar Club Med zouden gaan. Dat is de enige keer ever geweest dat ik zoiets dacht.

Club Med hebben we nooit bereikt.

Zeilen met kleine kinderen

Gewoon doen!

waarom je niet moet wachten tot je matroosjes groter zijn

Als je net zoveel van zeilen houdt als ik, dan is er weinig dat je ervan zal weerhouden om het water op te gaan. Maar zo zit niet  iedereen in elkaar.

Jonge ouders zien er tegenop om met kleine kinderen te gaan zeilen. Een boot is klein. En ja, het is veel werk. Hoe voorkom je dat je kind overboord valt? Kinderen vragen de hele dag je aandacht, hoe moet dat op een boot? Ik begrijp dit soort gedachten wel een beetje.

Maar toch, er is veel voor te zeggen om juist wèl met je kleine matroosjes het water op te gaan. Juist nu!!

Waarom? Dat lees je hier onder.

zeilen met kleine kinderen, dicht bij papa en mama zijn

Jong geleerd

12 voordelen van zeilen met kleine kinderen

Hoe jonger kinderen aan boord stappen hoe makkelijker ze wennen aan het reilen en zeilen. De kans dat ze het leuk vinden is groter. Het hangt wel af van jouw geduld en in hoeverre je rekening met ze houdt.

Dichtbij

Kleine kinderen vinden het over het algemeen heerlijk om dicht bij hun ouders te zijn. Als ze groter worden krijgen ze een eigen agenda vol sport, kinderfeestjes en andere verplichtingen. Dan wordt het lastiger om ze mee te krijgen.

Speelgoed

Kinderen zijn inventief met ruimte en speelgoed. Je hebt aan boord op zich niet zoveel nodig. Afhankelijk van de leeftijd kunnen ze zich vermaken met touwtjes, boutjes en moertjes, het bootmansstoeltje, kussens en dekens. Een doos met barbies of lego en een tekenkoffertje zijn al gauw genoeg. Een bal, schepnet, emmer, opblaasspeelgoed en een schepje voor steiger en strand. Het bijbootje is ook interessant. Voor eind van de middag (lees borreltijd) een leuke film. Tablets en smartphones hadden we nog niet. Wel Nintendo’s.

Apenkooien

De boot is een soort klimrek in een buitenzwembad. Klauteren, zweven, plonzen, er kan veel en je kinderen worden er snel handig in.

Elke boot is goed

Een grote boot is niet per se een vereiste. Wij begonnen op een Trintel van 8,60m. en genoten in principe niet minder dan later op onze Hallberg-Rassy 352. Hoewel die boot ons wel meer mogelijkheden gaf. Over die eerste jaren op de Kwintessens met baby’s aan boord lees je hier meer.

Elk weekend vakantie

De weekends zijn serieuze mini-vakanties. Van vrijdagavond tot zondag eind van de middag aan boord krijg je het gevoel dat je er helemaal tussenuit bent. Meer quality-time met elkaar. Thuis heb je altijd meer verplichtingen dan aan boord. Als de kinderen klein zijn hebben ze nog geen vaste schoolvakanties of verplichte sport en ben je nog veel flexibeler dan wanneer ze groter zijn. Maak er gebruik van!

Tekst gaat verder onder de foto

Buitenspelen

Je bent veel buiten. Of je nou aan het varen bent of in een haven ligt. Buiten speelt het leven zich grotendeels af. Je ligt telkens op een andere plek. Daardoor zijn de mogelijkheden voor vermaak veel gevarieerder dan thuis of in een vakantiehuisje. Leg aan bij strandjes, speeltuinen, zwembaden, krabbensteigers, fietsverhuren, musea voor kinderen, een stoomtram of een pretpark. [link naar leuke plekjes en leuke dingen]

Beter slapen

Aan boord slapen kinderen vaak beter dan thuis. Ze worden sneller rozig en tijdens het varen helpt de schommeling ze heerlijk in slaap.

Vrijheid en ruimte

Als je in een rustig baaitje voor anker ligt, of onderweg bent, is je boot een vrijstaand huis waar je de disco vol kan aanzetten voor een dansje of even lekker gek doen. Succes gegarandeerd!

Tijd is relatief

Tijd aan boord is rekbaarder dan thuis. Natuurlijk heb je je handen vol aan peuters en kleuters. Aan luiers, hapjes en slaapjes, onderzoekende handjes en klimmende apen. Maar aan boord hébt je ook meer tijd. Wat maakt het uit?

De band van de kinderen onderling

De kinderen slapen dicht bij elkaar (in de kooien in de punt in ons geval) iets dat ze over het algemeen prettiger vinden dan alleen slapen. Onze kinderen wilden na de vakantie altijd nog lange tijd bij elkaar op de kamer slapen.

Less is more

Downsizen geeft een gevoel van vrijheid.

Hoe maak je een feest van het zeilen?

Zeilen is natuurlijk een belangrijk onderdeel van een zeilvakantie, maar met kleine kinderen wil je bereiken dat zij het ook leuk vinden aan boord. Begin met kleine tochtjes zodat je veel tijd op strandjes, de steiger, in speeltuinen of op veldjes kan doorbrengen.

Het is echt geen schande om tochtjes te motoren zodat de kinderen lekkerder kunnen spelen. Tuffen door Friesland en Groningen kan ook heerlijk zijn.

Onze kinderen waren tijdens het varen vrij veel binnen. Ze vermaakten zich met speelgoed als de zee niet te wild was. En wanneer de beweging van de boot te groot werd, konden ze gaan liggen en vielen dan vaak in slaap of luisterden naar een luisterboek via de speakers.

De beweging van de boot stimuleerde het middagslaapje ook in de tijd dat dat thuis al niet meer zo vanzelfsprekend werd. In Scandinavië is het in de zomer ’s avonds lang licht. En wanneer het ’s avonds af en toe wat later wordt is dat een uitkomst.

Sterren kijken en toveralgen zien

Aan het begin van de vakantie kwam al heel snel de vraag: ‘hoe lang is het nog varen?’. Als we dan ‘nog 4 uur’ zeiden, vonden ze dat nog lang. Maar als we aan het eind van de vakantie dezelfde vraag beantwoordden met ‘nog 8 uur’ dan vonden ze dat redelijk. Met andere woorden, ze wennen aan het varen. Voor zover ze überhaupt enig tijdbesef hebben op jonge leeftijd. En als we een nachtje doorvoeren dan vonden ze het een feest. Alleen al omdat ze dan ’s nachts even uit bed mochten en naar de sterren kijken. Of het toverachtige licht van oplichtende algen in het zog. Dat was natuurlijk magisch en heeft hun herinneringen aan de boot positief gevoed.

De vrijheid van Scandinavië

Ons favoriete zeilgebied met kleine kinderen is de Oostzee. Het is wel fijn dat we vier weken vrij konden nemen. We brachten de boot altijd al voor de vakantie met z’n tweeën door de Duitse Bocht naar Cux, Rendsburg of Kiel. Zodat we niet het risico liepen aan het begin van de vakantie nog op goed weer te moeten wachten. Want dan kan je Denemarken al snel weer vergeten.

Het voordeel van Scandinavië vonden wij dat het een gebied is waar het buitenleven in de zomer er de gangbare lifestyle is. Er zijn veel eilanden en kneuterige haventjes met strandjes en barbecues met picnic-banken want iedere Deen gooit er vlees en vis op een grill. (en laat alles weer schoon achter) Er is veel natuur en het is er niet echt druk.

Bovendien is het er vrij gemakkelijk varen. Geen getij, bijna geen stroom, niet al te groot water. In principe zou je kunnen proberen te zeilen naar waar de wind je brengt.

Fantasie tot in het oneindige

Hoewel ons dat nooit gelukt is. Ook al bedachten we ’s winters bij de haard dat we het zo zouden doen, het gebeurde nooit.

We hebben toch altijd een plan. Naar Samsø omdat Goos en Muis daar liggen, naar Kopenhagen omdat we dat leuk vinden, naar LEGO-land voor de kinderen, naar Ebeltoft omdat Anne-Vibeke en en Guido daar zijn, naar Zweden, Bornholm of Noorwegen. Skagen of Anholt. Er is altijd wel een verlangen.

We hebben fantastische herinneringen aan de jaren dat we samen met onze zeilvrienden en alle kinderen rond kampvuren zaten. Op de Wadden, in Denemarken, Noorwegen of Zweden. Herinneringen aan de bbq’s op Terschelling, aan gezellige kuipborrels vol ‘zeilerslatijn’, aan de kinderen die met z’n allen hout sprokkelen of voetbalden. Niet alleen wij kijken terug op een fijne tijd, ook de kinderen hebben goede herinneren. En als we nu nog bij elkaar komen, dan komen alle kinderen mee. Ook de kinderen die nu studeren.

Nederland heeft veel te bieden

Als je kleine stukjes wilt varen kan je natuurlijk ook prima in Nederland blijven. En dat is vooral leuk als de kinderen nog geen vaststaande schoolvakanties hebben. Dan kan je nog buiten het drukke seizoen. In de vakantie kom je de Waddeneilanden nauwelijks in.

De top 3 van onze favoriete plekjes in Nederland waren Vlieland, Enkhuizen en Hindeloopen.

Vlieland met het strand en de duinen om de hoek, fietsverhuur en het gezellige dorpje is de beste plek van Nederland.

Enkhuizen vonden we leuk omdat het Zuiderzeemuseum tegenover de Compagnieshaven ligt. Het buitenmuseum bestaat uit een klein dorpje met allemaal verschillende oude huisjes en gebouwtjes die ooit ergens rond de Zuiderzee hebben gestaan. Iedere keer zijn er nieuwe leuke dingen om te doen. Een springtouw maken, verkleden of zeepjes maken. En op regendagen kan je naar het prachtige binnenmuseum. Voor kinderen is daar veel te zien en te doen. Het museum heeft steeds verrassend mooie presentaties van oude en nieuwe cultuur en kunst van de dorpen rond de Zuiderzee. Vaak interactief en anders gewoon gaaf om te zien. Met een museumjaarkaart mag je gratis naar binnen. https://www.zuiderzeemuseum.nl

Hindeloopen heeft een binnenzwembadje in de haven en een kinderboerderijtje ernaast.

De nadelen van zeilen met kleine kinderen

Laten we eerlijk zijn. Ook mijn kinderen kunnen wel eens ongelooflijk vermoeiend zijn. Ik heb ooit een moment gehad dat ik het ook even niet zag zitten. Daarover lees je hier meer: zeilen met een peuter en een babyMaar dat kwam ook omdat het de eerste vakantiedag was, ik was moe van de voorbereidingen, moe van de reis van 10 uur in de auto naar Ebeltoft en beide kinderen waren over hun toeren en bleven maar huilen. Een optelsommetje. En dit had me ook kunnen overkomen als we een huisje in Frankrijk hadden gehuurd.

1. Kleine kinderen vragen veel aandacht. Maar dat wist je natuurlijk al.
  2. De ruimte aan boord is beperkt. En je hebt ook nog eens heel veel extra spullen mee voor kleine kinderen. Buggy, luiers, speelgoed, aankleedkussen, stoeltjes. Van alles. Voor de kinderen is dat geen probleem. Maar je moet je er zelf goed op instellen.
  3. Kinderen kunnen in het water vallen. Het risico op overboord vallen is goed terug te brengen tot nihil door een net langs de railing en nagelvaste regels voor veiligheid te hanteren. Kinderen zonder zwemdiploma moeten in de kuip en aan dek altijd – dus ook in de haven – hun zwemvest aan hebben. Tijdens het varen niet zonder zwemvest in de kuip. Aan dek nooit zonder lifeline. Je moet er wel consequent in zijn en discussies niet aangaan. Wel uitleggen wat veiligheid en gevaar is. We waren er zo alert op, dat het al snel een tweede natuur werd. Onze kinderen hebben het nooit lastig gevonden. Het voordeel van de zwemvestjes was dat ze een mooie bumper aan hadden als ze aan dek struikelden.
  4. Als Annick zeeziek werd vonden we dat heel moeilijk. “Van spugen wordt je beter” was haar dappere motto dan. We hebben speciale zeeziekte zetpillen laten maken bij de apotheek waardoor we gelukkig heel veel ziekte hebben kunnen voorkomen. Maar ze heeft er desondanks best vaak last van gehad. En toch heeft ze geen afkeer van de boot. Zodra we in de haven kwamen was het over en snel vergeten.
  5. Je hebt zo weinig momenten om te relaxen. Hm, dat is met kleine kinderen inderdaad zo. Heb je net jezelf uit je reddingsvest en zeilpak geworsteld om even naar de wc te gaan en ben je blij dat je zonder te hoeven spugen weer in de kuip bent aangekomen, moet je weer een luier verschonen terwijl je partner je roept om te helpen met overstag gaan. Dat komt voor. Maar evengoed is er veel tijd om het rustig aan te doen.

Wat herinneren de kinderen zich van hun jonge jaren aan boord?

Interview met Annick

Wat jouw oudste herinnering aan de boot?

Een speeltuin met een cirkel waar je op kan lopen. In Denemarken

Wat de mooiste herinnering?

De ontmoeting met Emma, spelen met Emma, Sophie en Rein met name een stad tekenen. Dat we ons speelgoed altijd bij ons hadden. De barbies en lego. Ik had het gevoel dat wij vergeleken met klasgenoten bijzondere vakanties hadden. En elk weekend was het vakantie. Varen door Amsterdam ’s nachts staande mastroute waarbij we lichtstaafje kregen, sluizen met klompjes om te betalen in Friesland, krabben vangen op Vlieland. Een keiharde regenbui in Middelfart/Russebaek waarbij de straten overstroomden en mijn schoenen vol water stonden. Sindsdien hou ik van harde regen.

Welke plekken vond je het leukst?

Vroeger: kan me niet herinneren waar we waren.

Nu: Porto, Lissabon, Guernsey, Palma Mallorca, Baaien, Belle-Ile,

Zou je later zelf ook met je kinderen willen zeilen ?

Ja, absoluut.

Welke dingen vond je het minst leuk?

Zeeziekte, maar daar heb ik nu minder last van. nu ik groter ben vind ik het soms wat klein aan boord.

Welke bestemming zou je het allerliefst willen bereiken?

New York, alle tropische plekken op aarde, een onbewoond eiland, Noorwegen nog een keer, Italie en Griekenland, IJsland, Groenland.

Interview met Reinoud

Wat jouw oudste herinnering aan de boot?

Denemarken met heel veel regen.

Wat jouw mooiste herinnering?

Zoveel nieuwe plekjes gezien, natuur, plekken waar je normaal nooit zou komen. Dichtbij de natuur, de vrijheid. Mooiste moment:  in een baai in Zweden, Hjältøn, waar we met zes boten lagen en alle kinderen hout uit het bos sleepten voor het kampvuur.

Kan je omschrijven wat je leuk vond aan boord?

All the Lorem Ipsum generators on the Internet tend to repeat predefined chunks as necessary, making this the first true generator on the Internet. It uses a dictionary of over 200 Latin words, combined with a handful of model sentence structures, to generate Lorem Ipsum which looks reasonable. The generated Lorem Ipsum is therefore always free from repetition, injected humour, or non-characteristic words etc.

Zou je later zelf ook met je kinderen willen zeilen ?

Welke dingen vond je het minst leuk?

The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from “de Finibus Bonorum et Malorum” by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation

Welke bestemming zou je het allerliefst willen bereiken?

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur

Voor een betere ervaring van Sailing ∆ Paradise Regained delen we cookies uit. Vind je dat ok?